Με αφορμή τις αρκετές περιπτώσεις τοποθέτησης επαναχρησιμοποιούμενων προϊόντων στην ελληνική αγορά, την Τρίτη 11 Ιουνίου το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εξέδωσε νέα εγκύκλιο με ορισμένες διευκρινίσεις σχετικά με τον χαρακτηρισμό προϊόντων, όπως τα καλαμάκια, ως επαναχρησιμοποιούμενων σύμφωνα με την οδηγία (ΕΕ) 2019/904 και τον νόμο 4736/2020.
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
Νομοθετικό Πλαίσιο
Η νέα εγκύκλιος αναφέρεται στα προϊόντα του Μέρους Β του Παραρτήματος της οδηγίας (ΕΕ) 2019/904 (πχ. μαχαιροπίρουνα, πιάτα, καλαμάκια, αναδευτήρες), ενώ η ίδια οδηγία έχει στόχο τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον.
Κύρια Κριτήρια
Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές για την εφαρμογή της οδηγίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2021/C 216/01), για να χαρακτηριστεί ένα πλαστικό προϊόν ως επαναχρησιμοποιήσιμο, πρέπει να πληροί, μεταξύ άλλων, ορισμένα κριτήρια:
- Σχεδιασμός για πολλαπλή χρήση: Το προϊόν πρέπει να έχει σχεδιαστεί με τρόπο που να επιτρέπει τη χρήση του πολλές φορές.
- Αντίληψη του καταναλωτή: Οι καταναλωτές πρέπει να αντιλαμβάνονται και να χρησιμοποιούν το προϊόν ως επαναχρησιμοποιήσιμο.
- Πρόθεση και δυνατότητα επαναχρησιμοποίησης: Πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα ανασυσκευασίας, καθαρισμού, πλυσίματος και επισκευής του προϊόντος, διατηρώντας την προβλεπόμενη λειτουργία του.
Παραδείγματα και Ανάλυση
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που δίνεται είναι το πλαστικό κουτάλι που διατίθεται με το παγωτό. Παρά το ότι μπορεί να πλυθεί και να επαναχρησιμοποιηθεί, στην πράξη αυτό δεν είναι εφικτό χωρίς σύστημα επιστροφής και απολύμανσης. Το ίδιο ισχύει και για τα πλαστικά καλαμάκια που διατίθενται με το καφέ.
Επίδραση στην Αγορά
Τα πλαστικά προϊόντα που διατίθενται ως παρελκόμενα κατά την πώληση τροφίμων και ποτών για άμεση κατανάλωση θεωρούνται κατά κανόνα προϊόντα μίας χρήσης.
Επιπροσθέτως, η αυθαίρετη σήμανση προϊόντων ως επαναχρησιμοποιήσιμων μπορεί να θεωρηθεί παραπλανητική και να επισύρει κυρώσεις
Η πλήρης εγκύκλιος είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Ως αποτέλεσμα, η τοποθέτηση των παραπάνω προϊόντων στην αγορά απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, παρόλο που η χρήση τους φαίνεται πιο βολική για τους καταναλωτές.